Choć polska myśl motoryzacyjna przestała święcić triumfy na rynku europejskim wciąż mozolnie się odradza dążąc do czasów swej świetności. Na rodzimym rynku zaprojektowano wiele ponadczasowych aut, które stały się kultowe przechodząc do panteonu sław. Warto przypomnieć największe perły polskiej motoryzacji. Oto one.

Warszawa.

Historyczne, bo pierwsze auto osobowe na terenie naszego kraju. Debiut na lokalnych drogach datuje się na rok 1951, zaś zakończenie produkcji przypada na rok 1973. Projekt powstał w oparciu o radziecki samochód marki Pobieda. Pierwszym zastosowanym silnikiem był model R4 o pojemności skokowej 2.1 w benzynie. Ręczna skrzynia posiadała 3 biegi, z kolei napęd był tylno osiowy.  W latach kolejnych rozpoczęto produkcje sedanów, pick-upów, kombi, a także fastbacków. Wszystkie modele cieszyły się ogromną popularnością, a ich sprzedaż całkowita wyniosła ponad 250tys egzemplarzy.

Syrena.

Okres produkcji przypadł na lata 1957-1972. Pierwszym miejscem produkcji była fabryka FSO w Warszawie, następnie produkcja została przeniesiona do Bielska-Białej. Debiutujący model nad którym prace trwały niespełna 4 lata nosił roboczą nazwę – Syrena 100. Był to dwudrzwiowy sedan z 4-biegową skrzynią biegów. Moc silnika to 27KM. Warto dodać, iż w produkcji użyto kilku elementów zapożyczonych z Warszawy M20, były to m.in.  przekładnia kierownicza, pompa hamulcowa oraz bębny hamulcowe. Ciekawostkę stanowi wykorzystanie metalowej konstrukcji nadwozia. Łącznie wyprodukowano i sprzedano rekordową liczbę ponad 500tys sztuk.

Polonez.

Polonezy zaczęto produkować w 1978r . Miał on być następcą kultowego w tamtych czasach Fiata 125p, jednak w praktyce produkowano je równolegle, aż do roku 1991. Przez całą produkcję powstało mnóstwo nowych rozwiązań i modernizacji mających na celu nadążenie za ówczesnymi trendami motoryzacyjnymi. Choć Polonez – jako młodszy brat czerpał od swojego poprzednika mnóstwo podobnych rozwiązań takich zawieszenie, układ hamulcowy, czy gamę silnikową, to rok 1991 był rewolucyjny zwłaszcza ze względu na całkowitą modernizację nadwozia i lifting. Był to jednoczesny początek najbardziej popularnych modeli Caro, z kolei 5 lat później – Atu. Produkcja została zakończona w roku 2002.

magazyn menadżer floty

Fiat 125p.

Był produkowany w latach 1967-1991. Należy przy tym odnotować, iż w roku 1983 nastąpiło wygaśnięcie licencji Fiata i nazwa została zmieniona na FSO. Pojazd miał być w założeniu oficjalnym następcą Warszawy 223/4. Na samym początku do produkcji użyto silników benzynowych o pojemności skokowej 1.3 oraz 1.5. Skrzynia biegu w pierwszych modelach opiewała w 4 biegi, zaś od połowy lat 80’ zaczęto stosować 5 biegów. Dekadę wcześniej została przeprowadzona gruntowna modernizacja – zmianie uległ wygląd kabiny oraz nadwozie. Jest to jedno z najpopularniejszych aut na polskich drogach w okresie PRL.

Fiat 126p.

Początek produkcji to rok 1973, z kolei zakończenie przypada na rok 2000. Produkowany w dwóch polskich miastach – Bielsko Biała oraz Tychy.  W całej historii popularnego „malucha” stworzono łącznie blisko 5mln sztuk, co sprawiło, że Fiat 126p stał się autem kultowym. Nadwozie występowało w dwóch wariantach – Fast, czyli dwudrzwiowym oraz hatchback – trzydrzwiowy. Gama silników benzynowych nie była szeroka, maluch posiadał pojemność 594cm sześciennych oraz 652. Były to silniki 23-konne z tylnym napędem. W późniejszym czasie powstał model Bis który miał wyższe osiągi, ale nie był tak popularny. Oficjalnym następcą tego niewielkiego auta był Fiat Cinquecento.